سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
درباره وبلاگ

اینجا مکانی است برای آموزش خانواده ها و بانوان محترم
لوگو
اینجا مکانی است برای آموزش خانواده ها و بانوان محترم
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 6
  • بازدید دیروز: 5
  • کل بازدیدها: 19535



خونه من ، خونواده من
صفحه نخست                  ATOM                 عناوین مطالب            نقشه سایت
پنج شنبه 89 خرداد 27 :: 9:0 صبح ::  نویسنده : خورسندی (پرستار)

 

از وقتی وارد رشته ی پرستاری شدم به دنبال یک تعریف کامل و جامع و بدون نقص برای پرستاری می گشتم که در عین حال کوتاه و قابل فهم برای همه ی افراد باشه بودم.

تعداد زیادی وبلاگ ، وبسایت و کتاب های رنگارنگ مطالعه کردم اما بیشتر تعریف ها با اینکه رفرنس های معتبری ارائه می دادند به نظر خیلی گنگ و بی نتیجه و اکثرا ناقص  بود

ولی فقط 1وبلاگ و 1 وبسایت پیدا کردم که کمی تعریفشون به دل نشست . البته تقریبا همون تعریفی بود که وقتی قدم در رشته ی پرستاری گذاشتم اساتید روی برد یا اسلاید به نمایش گذاشتند (ANA) .

از همه کامل تر به نظرم سایت مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی دکتر شریعتی (دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران) نوشته بود.

آدرس سایت را همین جا می نویسم  اگر کسی خواست بهتر و کامل تر بدونه به این سایت مراجعه کنه

http://www.shariatihospital.com/modules/pages/index.php?pagenum=22 

این هم از آدرس

بعد از این سایت هم وبلاگ یک پرستار کوچولو مثل خودم به اسم سمیه خانم را بازدید کردم که تقریبا بدون نقص بود. ایشون هم  مثل من مشغول تحصیل در رشته ی پرستاری هستند

خوب حالا اون تعریف که قرار بود بگم  :

تعریف حرفه ی پرستاری :

پرستاری یعنی کمک به افرد سالم و بیمار ، در هر قسمت از جامعه ، برای رفع نیازها و انجام آن دسته از فعالیت هایی که موجب حفظ و ارتقای سطح سلامت می گردد که اگر خود فرد و یا خانواده ی او اراده ، توانایی و دانش لازم را داشتند می توانستند آن فعالیت ها را بدون کمک پرستار انجام و نیازها را مرتفع سازند.


نکاتی که از این تعریف استخراج می شود :

1-      پرستار فقط برای بیماران خدمات خود را ارائه نمی دهد بلکه افراد سالم را نیز مشمول خدمات خود می داند و در تمام مراحل زندگی از پیشگیری بیماری ها گرفته تا مراقبت در هنگام بیماری و توانبخشی پس از بیماری با فرد سر و کار دارد.

2-      پرستار و پرستاری مختص بیمارستان ها و درمانگاه ها نیست بلکه در سطح جامعه نقش ایفا می کند . ( گرایش هایی مثل پرستاری بهداشت جامعه)

3-      یکی از مهمترین وظایف پرستار آموزش به افراد برای حفظ و ارتقای سلامتی خود و خانواده و تطابق با مشکلات پیش آمده می باشد

4-      پرستار باید آگاهی و مهارت لازم را برای برخورد با تمام بیماری ها و مشکلاتی که برای مددجوی او پیش آمده یا ممکن است پیش بیاید داشته باشد . در نتیجه پرستاران باید یک قشر تحصیل کرده ، ماهر و تربیت یافته باشند زیرا پاسخ افراد و خانواده ها به ارتقاء سلامت ، حفظ سلامت ومشکلات بهداشتی رامشخص و مرتفع می سازند. (پرستاری دریایی کم عمق از دانش هاست . یعنی باید از همه چیز بداند ولی نه در حد یک پزشک متخصص)

5-      پرستار باید صبور و با اخلاق باشد و مهارت های لازم برای رویارویی با افراد مختلف با نیاز ها و فرهنگ های متفاوت را داشته باشد زیرا بیشتر وقت خویش را با افرادی می گذراند که با درد ، استرس ، نگرانی و آشفتگی روحی به او مراجعه می کنند


 




موضوع مطلب :